Dział Obsługi Klienta Wytwórnia Filmów VIVERE tel.12 35 65 901 kom. 790-790-781; e.mail : biuro@filmoteka.edu.pl
Prosimy o zapoznanie się z ofertą wycieczek po Ojcowie i Ojcowskim Parku Narodowym na: www.ojcow-wycieczki.pl organizowanych przez nasze biuro podróży.
Film z zakresu edukacji przyrodniczej.
Film z zakresu edukacji ekologicznej i zdrowotnej.
W
filmie w przystępny sposób dla młodego widza scharakteryzowano
zjawisko zanieczyszczenia powietrza nazywane smogiem. Pokazano, że
przyczyny smogu to nie tylko przestarzałe i niesprawne piece grzewcze
czy niskiej jakości spalany w nich węgiel ale także spalanie w piecach
różnego rodzaju odpadów, czy jazda samochodami z silnikami spalinowymi
bez katalizatorów. Oglądając film dzieci dowiedzą się, że smog powoduje
określone negatywne skutki na zdrowie ludzi i zwierząt, wywołując przede
wszystkim choroby układu oddechowego. Dzieci zrozumieją, że aby być
zdrowym należy przeciwdziałać tworzeniu się smogu poprzez:
Każde dziecko powinno wiedzieć, że kraj w którym mieszkamy to Rzeczypospolita Polska.
Nasz kraj ma swoje symbole państwowe : biało czerwone barwy, orzeł
biały oraz Mazurek Dąbrowskiego. Te symbole jednoczą wszystkich Polaków
niezależnie od tego gdzie mieszkają, bo Rzeczpospolita Polska jest ich
Ojczyzną.
Symbole te stanowią o tożsamości narodu i państwa. Powinny
być otaczane szczególną czcią i szacunkiem przez wszystkich obywateli-
nawet tych najmłodszych.
Oglądając
film dzieci dowiedzą się, że 22-grudnia przyszła zima. W filmie
zobrazowano i scharakteryzowano dokładnie tę porę roku, pokazując
zimowy krajobraz w tym: ośnieżone pola, lasy, sady, dachy domów,
zamarznięte stawy, rzeki, sople lodu, szron, szadź, zawieje, zamiecie i
zaspy. Dzieci dowiedzą się, że zwierzętom w okresie zimy nie żyje się
łatwo i dlatego powinny im pomagać. Pokazano również jak dzieci
spędzają wolny czas na świeżym powietrzu.
Zima to bardzo trudny okres dla ptaków. Często nie mają one co jeść.
Dlatego powinniśmy zadbać o nie poprzez stałe ich dokarmianie.
W filmie dzieci poznają różne gatunki ptaków zimujących w Polsce,
między innymi: sikory bogatki, sikory modraszki, sikory ubogie,
kowaliki, dzięcioły duże, kosy i sójki.
Dowiedzą się też jaki
pokarm lubią jeść poszczególne gatunki tych ptaków. Po obejrzeniu filmu
dzieci będą doskonale wiedziały jak i czym należy prawidłowo dokarmiać
ptaki aby mogły bezpiecznie przetrwać zimę.
Górnicy
zaprosili dzieci na Barbórkę. Dzieci bardzo chętnie przyszły, aby wziąć
udział w uroczystości. Tutaj zobaczyły górników w mundurach galowych,
poczty sztandarowe oraz pięknie grającą orkiestrę górniczą. Ale
ciekawość dzieci była dużo większa i dlatego postanowiły razem z
górnikami zjechać na dół do kopalni i zobaczyć prawdziwą pracę górników .
Górnicy pokazali przedszkolakom jakich narzędzi i maszyn używali
do pracy kiedyś i jakich używają obecnie. Dzieci przekonały się, że
praca górników w kopalni jest bardzo ciężka i odpowiedzialna.
Są piękne, kolorowe i bardzo delikatne. A jak powstają te piękne ozdoby choinkowe zobaczą dzieci w pracowni artystycznej.
Zgodnie z XIX-wieczną technologią, do pracy przystępuje: rysownik, rzeźbiarz, dmuchacz i malarz bombek.
Pan dmuchacz rozgrzewa szklaną rurkę która rozciąga się jak guma, wkłada ją do formy i wydmuchuje piękny kształt figurki - Krakowianki. Srebrzy ją prawdziwym srebrem. Następnie panie malarki używając kolorowych farb malują na oczach dzieci cały strój krakowianki: spódniczkę w kolorowe kwiaty, gorsecik fartuszek, a nawet wianuszek i wstążki.
Wszystko razem ozdabiają i haftują. Na szyi krakowianki malują piękne sznury czerwonych korali. Dzieci nie tylko nazywają kolory używanych farb ale także poznają wygląd krakowskiego stroju ludowego.
Wiosna, lato, jesień, zima - to cztery pory roku. Każda z nich lubi inne kolory i w inne barwy się ubiera.
Dzisiaj
dzieci poznają wiosnę. Zobaczą jak po mroźnej zimie przyroda budzi się
do życia. Obejrzą nie tylko zmieniającą się florę ale także spotkają
różne zwierzęta. Przyjrzą się ślimakowi, żabie, kaczkom małym i dużym.
Zobaczą owady: mrówki, biedronki oraz zapylające kwiaty pszczoły i bąki.
W czasie tej barwnej wędrówki spotkają także jeża.
W filmie dzieci odwiedzą:
- fabrykę materiałów gdzie zobaczą jak z nitki zwanej przędzą powstają tkaniny oraz
-szwalnię gdzie projektuje się i szyje ubrania dla dzieci.
Po obejrzeniu filmu dzieci będą wiedziały co to jest osnowa i wątek oraz krosno tkackie czy maszyna dziewiarska. Będą umiały odpowiedzieć na pytanie gdzie trafiają wyprodukowane w fabryce materiały. Wędrując przez szwalnię dowiedzą się na czym polega praca krawcowych i innych osób zatrudnionych przy produkcji ubrań.
Codziennie każdy z nas korzysta z wielu urządzeń elektrycznych, które do pracy potrzebują prądu. Oglądając film dzieci dowiedzą się, że fachowcem od prądu jest elektryk. To on pokaże im jak wykonuje się domową instalację elektryczną, która składa się z przewodów, licznika, gniazdek i wyłączników. Jednak aby prąd trafił do tej instalacji trzeba go wyprodukować w elektrowni. Największymi elektrowniami są elektrownie węglowe jednak prąd wytwarzany jest także w elektrowniach ekologicznych np. wodnych, wiatrowych i słonecznych.
Wędrując po elektrowni węglowej dzieci zobaczą na czym polega produkcja prądu elektrycznego. Obejrzą wyładunek węgla z wywrotnicy, jego spalanie w piecach, podgrzewanie wody w kotłach, która zamieni się w parę wodną, niezbędną do wprawienia w ruch prądnicy. Dowiedzą się, że prądnica zbudowana jest z turbiny i generatora, w którym wytwarzany jest właśnie prąd elektryczny. Dzieci odwiedzą także elektrownię wodną, która jest elektrownią ekologiczną bo w niej podczas produkcji prądu nie powstają żadne odpady a do produkcji prądu wykorzystuje się siłę nurtu wody w rzece. Dzieci dowiedzą się także z filmu, że każde z nich może być małą elektrownią i produkować prąd elektryczny.
W filmie pokazano jakie niezbędne prace wykonuje ogrodnik w sadzie w
poszczególnych porach roku aby drzewa mogły dać obfite plony owoców.
Pracę ogrodnik rozpoczyna już pod koniec zimy – wtedy podcina konary i
gałęzie drzew. A gdy przyjdzie wiosna, w miesiącu maju z pomocą
ogrodnikowi przyjdą pracowite pszczoły, które zapylą kwiaty, z których
już wkrótce powstaną guguły owoców. Jednak by guguły zamieniły się w
duże owoce, ogrodnik rozsiewa wokół drzew nawóz bogaty w minerały i
witaminy. Latem owoce ogrzane przez słońce dojrzeją tak by jesienią
ogrodnik mógł je zebrać i zmagazynować w przechowalni.
Ponieważ nie tylko roślinami opiekuje się w lesie Pan leśniczy dzieci zobaczyły także budki lęgowe dla ptaków i paśniki. Okazało się że Pan leśniczy nie dokarmia sam zwierząt , pomaga mu w tym Pan myśliwy, którego dzieci także spotkały i wspólnie z nimi karmiły zwierzęta leśne. Tylko dzika w lesie nie było. Dzik znalazł skarby które ludzie zostawili w lesie. Niestety okazało się , że tymi skarbami były śmieci. Ale dzik łakomczuch tego nie wiedział i trochę popróbował. Teraz dzika boli brzuch i Pan leśniczy leczy go w leśnym szpitalu. Gdy wyzdrowieje wróci do lasu.
Dzisiaj
od rana słychać w lesie warkot pił. Pan pilarz ścina ostrą piłą drzewa.
Po chwili wysokie, potężne drzewo runęło na ziemię.
A gdzie trafiło i co z niego powstało dzieci zobaczą na filmie.
Ja powiem w tajemnicy że drewno odbyło długą wędrówkę zanim powstały z niego meble, zabawki i pięknie grające skrzypce.
A czy dzieci wiedzą jak i gdzie powstaje papier? Czy wiedzą, że do produkcji papieru potrzebne jest drewno?
Jeżeli chcą poznać odpowiedzi na te pytania a także nauczyć się robić papier czerpany zapraszamy do obejrzenia filmu.
Książka- każdy wie jak wygląda. Okładka a w środku zapisane strony. A
czy dzieci wiedzą gdzie produkuje się książki? Czy były w drukarni? Dziś
będą miały taką możliwość. Razem z nami odwiedzą drukarnię. Poznają
pracę grafika, drukarza, krajacza. Zobaczą maszyny drukarskie, foliarkę
foliującą okładki, gilotynę wycinającą strony, maszynę zszywającą
książki. Gdy książki będą wydrukowane razem z nimi dzieci trafią do
księgarni gdzie będą mogły je kupić oraz do biblioteki gdzie można je
wypożyczyć.
W
filmie dzieci poznają codzienną pracę listonosza, który od rana roznosi
listy i paczki na których naklejone są kolorowe znaczki. Dowiedzą się
kim jest nadawca i adresat i jak wygląda droga przesyłek. W tym celu
odwiedzą pocztę gdzie zapoznają się z pracą urzędników pocztowych.
Dowiedzą się, że na poczcie oprócz wysyłania listów i paczek można także
płacić rachunki, wypłacać i wpłacać pieniądze a także kupować znaczki i
kartki pocztowe. Zobaczą jak wygląda transport przesyłek od nadawcy
przez sortownię i dalej do adresata. W sortowni obejrzą nie tylko
tradycyjne sortowanie ręczne ale również nowoczesne, zautomatyzowane
linie sortownicze.
Może Wy też, dzielne przedszkolaki zostaniecie w przyszłości strażakami...
Dzień dobry, witamy w serwisie samochodowym w czym możemy pomóc?
-Mój samochód chyba jest chory.
-A co mu dolega ? Kaszle, kicha i chyba ma dziurę w oponie a także trochę się poobijał.
-Wszystko zapisałem, proszę sprawdzić i podpisać zgodę na badanie.
Dziękuję Panu. Lekarz zaraz rozpocznie badanie Pana samochodu. Samochód
wjeżdża do warsztatu samochodowego.
Skoro Auto kaszle i kicha to badanie rozpoczyna laryngolog. Lekarz
założył rękawice buzię kazał szeroko otworzyć i do gardła samochodu
zagląda. Nie do buzi ani gardła ale pod maskę - śmieją się dzieci.
A tym czasem Pan doktor lampą świeci, pojemniczki różne bada, sprawdza czy są pełniutkie, czy nic z nich nie wycieka.
Kto jeszcze badał auto - dzieci zobaczą na filmie.
Na pewno wszyscy z was lubią jeść słodkie ciastka i czekoladę. A czy wiecie gdzie i jak się je robi?
W filmie dzieci odwiedzą pracownie cukiernicze oraz manufakturę czekolady.
Zobaczą jak powstają różne typy ciast, ciastek i czekolady. Jakich
produktów należy używać do ich produkcji i co to jest receptura. Poznają
też różnego typu maszyny i urządzenia wykorzystywane w cukierniach. Dowiedzą się, że czarodziejami z cukierni są cukiernicy i deseranci.
Salon fryzjerski - każdy z was już tu był, ale nie każdy z was lubi te wizyty.
Na przykład Kubuś nie lubi gdy fryzjer używa ostrych nożyczek. Łzy same
napływają mu do oczu. Dobrze, że obok stoi mamusia i trzyma go za
rączkę.
Kuba wie, że mama nie pozwoli tym ostrym nożyczkom zrobić mu nic złego.
Ale czy nożyczki w rękach fryzjera są groźne – dzieci dowiedzą się tego z filmu.
Odwiedzą szkołę dla fryzjerów, gdzie młodzi adepci sztuki fryzjerskiej
rozpoczynają naukę od czesania włosów na główkach lalek. Gdy nabiorą
wprawy bez problemu mogą strzyc prawdziwych klientów. Ich umiejętności
są sprawdzane na konkursach.
A
gdy zostaną mistrzami nożyczek i grzebienia będziemy ich mogli spotkać w
salonach fryzjerskich. Bohaterów filmu: Kubę, Anię i Gabrysię poznajemy
właśnie podczas wizyty w takim salonie gdzie pani fryzjerka i pan
fryzjer wykonają na ich głowach piękne fryzury.
Wiosną, latem oraz wczesną jesienią na łąkach i polach a także w lasach można spotkać piękne dziko rosnące kwiaty. Kwiatów tych nie spotykamy jednak w kwiaciarniach i sklepach ogrodniczych, tam bowiem sprzedawane są kwiaty uprawiane przez ogrodników w ich gospodarstwach ogrodniczych. W filmie pokazano gospodarstwa ogrodnicze, w których codzienną pracę przy pielęgnacji kwiatów zarówno ciętych jak i doniczkowych wykonują ogrodnicy. Dzieci dowiedzą się, że ogrodnikom w tej pracy często pomagają komputery, gdyż wiele czynności jest zautomatyzowanych. Drugim miejscem, które odwiedzą dzieci jest kwiaciarnia, w której gospodarzem jest Pani kwiaciarka. Podczas dnia spędzonego w kwiaciarni dzieci poznają jej pracę. Przekonają się, że Pani kwiaciarka nie tylko zajmuje się sprzedażą kwiatów ale również ich codzienną pielęgnacją.
W filmie dzieci poznają prawdziwy teatr. Dowiedzą się na czym polega praca aktorów, co to jest rola i gra aktorska, jak wyglądają ich próby na scenie. Zobaczą także pracę reżysera oraz suflera. Odwiedzą garderoby gdzie aktorzy charakteryzują się i ubierają w kostiumy, które przygotowuje pani garderobiana. Gdy na widowni zasiądą widzowie, dzieci razem z nimi obejrzą fragment spektaklu.
Rano Julia nie chciała wstać, bo miała piękny sen. Śniło jej się, że jest księżniczką albo królewną. I jak wszystkie królewny albo księżniczki miała służbę. Służba myła jej nogi a nawet buzię i zęby. Julia nie musiała nic robić.
Nagle znalazła się na wielkim balu. Miała piękną suknię i fryzurę. Wszyscy tańczyli i bawili się wyśmienicie, tylko ona przypatrywała się nieśmiało bo nie umiała tańczyć – chociaż była księżniczką.
No tak, to straszne, muszę temu jakoś zaradzić, chyba nauczę się tańczyć tak pięknie jak prawdziwe księżniczki...I tak Julia trafia do szkoły baletowej gdzie razem z dziećmi pozna tancerzy baletowych. Zobaczy jak wyglądają ich lekcje, jak przygotowują się do wystawienia przedstawienia baletowego którego fragmenty obejrzymy w filmie.
Czas trwania filmu 11 minut; Nośnik DVD
Wiele dzieci pomimo chęci nauczenia się pływania odczuwa strach przed aktywnymi zajęciami na basenie.Oglądając film dzieci zobaczą zajęcia swoich rówieśników, którzy stopniowo opanowują umiejętność właściwego poruszania się w wodzie i oddychania. Nie wszystkim jednak udaje się za pierwszym razem wykonać poprawnie ćwiczenia. Pomimo tego nikt się nie zniechęca dzięki swojej silnej woli oraz pomocy instruktorów dzieci pokonują stres przed wodą i po kilku zajęciach podejmują próby samodzielnego pływania na początku z użyciem desek a następnie bez nich. Ponadto dzieci zobaczą profesjonalne treningi pływackie, które odbywają się nie tylko na basenie ale także na sali gimnastycznej oraz siłowni.
Mamy nadzieję, że prezentowany film z zakresu edukacji sportowej nie tylko zapozna dzieci z tą dyscypliną sportu ale także zachęci je do aktywnego uczestnictwa w zajęciach pływackich na basenie.
W
filmie dzieci poznają mieszkańców ZOO. Zobaczą wiele gatunków zwierząt
pochodzących z różnych stref klimatycznych świata. Po obejrzeniu filmu
dzieci z łatwością będą umiały rozpoznać poszczególne rodzaje zwierząt.
Nie będzie już dla nich zagadką wygląd żyrafy, niedźwiedzia, lwa,
tygrysa, słonia, małpy czy lemura. Ale ponieważ w ZOO mieszkają nie
tylko ssaki dzieci poznają także świat ptaków, ryb, gadów i płazów.
Film zrealizowano przy współpracy Śląskiego Ogrodu Zoologicznego.
"Rano na wiejskim podwórzu słychać głośne pianie koguta. To znak, że rozpoczyna się nowy dzień i czas na śniadanie"...
W
filmie dzieci poznają różne zwierzęta, które hodują rolnicy w swoich
gospodarstwach. Zobaczą koguta, kury, kwokę i kurczęta, duże kaczki i
małe kaczuszki, gęsi, indyka oraz gołębie, owce i owieczki, kozy i
koźlęta, świnie i prosięta, konie, źrebaki, krowy, cielaki a także psa i
kota. Dowiedzą się jakie są cechy charakterystyczne tych zwierząt.
..."A wieczorem, gdy na podwórku robi się cicho i wszystkie zwierzęta
układają się do snu dzieci spotkają pana kocura, który dopiero wstał,
wyprostował grzbiet i powędrował do stodoły, gdzie będzie polował na
myszy."
Ania chętnie odwiedza stadninę koni, gdzie spotyka nie tylko koleżanki i kolegów ale także wielu czworonożnych przyjaciół.
W filmie dzieci poznają konie mieszkające w stadninie, zobaczą ich
boksy, dowiedzą się co jedzą i jak należy je pielęgnować aby były
zdrowe.
Poznają panią trener, która zajmuje się szkoleniem koni oraz prowadzi lekcje jazdy konnej dla dzieci.
Ważnym elementem filmu jest zapoznanie dzieci z ginącymi zawodami
takimi jak podkuwacz koni i kowal. Obejrzą ich pracę zarówno w stadninie
gdzie podkuwa się konie jak i w kuźni gdzie kowal wykonuje podkowy.
Czas trwania filmu 12 minut; Nośnik DVD
Oglądając film dzieci odwiedzą dziwny gabinet lekarski gdyż pacjentami
nie będą ludzie ale zwierzęta. Dowiedzą się, jak nazywa się lekarz,
który leczy nasze pupile. W lecznicy Pani weterynarz ma dwóch pomocników
Julię i Sebastiana, którzy bardzo lubią opiekować się zwierzętami i
często pomagają przy ich leczeniu.
Jako pierwszy gabinet odwiedzi kot, który został przyprowadzony na
szczepienie, następnym pacjentem jest chory pies, który przeziębił się
biegając po kałużach na spacerze.
Dzieci muszą wiedzieć, że lekarz weterynarii leczy też duże zwierzęta,
takie których do gabinetu przyprowadzić nie można np. konie, owce a
nawet upartego osła. Dlatego Pani weterynarz odwiedzi gospodarstwo rolne
skąd dostała wezwanie do świni, która nie miała apetytu.
Ostatnim pacjentem jest chory królik którego nieodpowiedzialny
właściciel wyrzucił z domu i królik trafił do fundacji, która zajmuje
się znajdowaniem nowych domów dla zwierząt. Pani weterynarz pokaże także
jakich przyrządów i urządzeń używa do leczenia zwierząt np.:
stetoskopu, otoskopu, usg.
Z filmu dzieci dowiedzą się :
1.Jak wygląda mały cielaczek
2.Jak wygląda duża krówka
3.Gdzie mieszkają krówki i cielaczki
4.Co jedzą krówki latem a co zimą
5.Jak nazywa się osoba, która hoduje krówki
6.Ile razy dziennie i jak wykonuje się udój mleka
7.Gdzie trafia mleko od rolnika
W
mleczarni dzieci zobaczą jak mleczko z cysterny wędruje przez cały
proces technologiczny aż do momentu gdy serek będzie mógł być zawieziony
do sklepu, by każda mamusia mogła go kupić i zrobić dzieciom pyszne
kanapki z żółtym serkiem.
To droga którą powędrują dzieci oglądając nasz film. Zobaczą kłosy pszenicy i żyta, pracę rolników koszących zboża kombajnami. Odwiedzą młyn wodny, gdzie młynarz zmieli mąkę. Dowiedzą się jakich składników potrzebuje pan piekarz by zrobić ciasto chlebowe oraz jakie urządzenia są mu niezbędne aby mógł upiec chrupiący chleb.
W filmie dzieci zobaczą gdzie mieszka rolnik i na czym polega jego codzienna praca w zależności od pór roku.
Dowiedzą się jak nazywają się urządzenia i maszyny które pomagają
rolnikowi w wykonywaniu pracy. Obejrzą prace polowe: orkę, siew, żniwa,
wykopki. Zobaczą zwierzęta jakie hoduje rolnik.
Po obejrzeniu filmu dzieci zorientują się, że rolnik jest producentem żywności między innymi : mleka, mięsa, owoców, warzyw.
W filmie dzieci zobaczą także staropolski zwyczaj związany z pracą rolnika- Święto Plonów.
W
filmie dzieci będą wędrowały z kroplą deszczu która zamieni się w
strumień a potem w bystry potok. Gdy wpadnie do rzeki będzie razem z nią
wędrować i oglądać świat, aż trafi do ujęcia wody pitnej. A ponieważ w
czasie swojej podróży kropla się ubrudziła to w stacji uzdatniania wody
przejdzie proces: ozonowania, koagulacji, sedymentacji i filtracji. Na
końcu woda zostanie zdezynfekowana chlorem. Po takim uzdatnieniu woda
jest bardzo czysta i może trafić do kranu.
Ale zanim się to stanie zostanie wcześniej zbadana w laboratorium biologiczno-chemicznym. Teraz można ją już pić.
A co się dzieje ze zużytą brudną wodą. Oczywiście trafia ona do
oczyszczalni ścieków gdzie zostaje bardzo dokładnie oczyszczona by
trafić do rzeki a razem z rzeką może do … morza.
Film
prezentowany był na inauguracji akcji „Sprzątanie Świata”, które odbyło
się 14 września 2012 r. na płycie Małego Rynku w Krakowie. Film został zrealizowany przy ścisłej współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem
Oczyszczania Spółka z o.o. w Krakowie. Film ten zawiera
rzeczywisty obraz drogi odpadów, odbieranych od mieszkańców Krakowa, a
następnie ich zagospodarowania w nowoczesnych instalacjach. W filmie
można również prześledzić drogę segregowanych odpadów, odbieranych przez
MPO między innymi w gminnym systemie kolorowych dzwonów. Dzieci
dowiedzą się także, jaka jest dalsza droga segregowanych odpadów:
papieru, szkła, plastiku czy metalu, gdyż częścią filmu jest wizyta w
fabryce papieru i tektury, zakładach przetwórstwa tworzyw sztucznych,
hucie szkła, czy też odlewni żeliwa.
Śmieciowe
krokodyle, detektywi szukający śmieci, wielkie czyściochy i mewy – to
tylko niektórzy bohaterowie wyjaśniający, gdzie znikają śmieci, „które
wytwarzają wszyscy, nawet małe dzieci”.
W
trosce o bezpieczeństwo waszych podopiecznych w ramach edukacji
zdrowotnej, prezentujemy Państwu film fabularny, dzięki któremu dzieci
będą mogły poznać i tym samym nauczyć się jak w prosty sposób można
postępować w przypadku zaistnienia zdarzenia wymagającego udzielenia
pierwszej pomocy.
W filmie omówiono: oparzenie, zranienie, złamanie oraz resuscytację.
Film nie zawiera scen drastycznych.
Film
z zakresu edukacji zdrowotnej. Głównym celem filmu jest poza poznaniem
zawodów lekarza okulisty oraz optyka, przede wszystkim minimalizacja
stresu związanego z wizytą w gabinecie lekarskim oraz kształtowanie
właściwych zachowań dzieci w szczególności nauka akceptacji rówieśników
noszących okulary. Bohaterami filmu jest trójka przyjaciół - Rita,
Bartek i Adam. Oglądając film zobaczymy jak wykonywane są podstawowe
badania okulistyczne, jakich przyrządów i urządzeń używa okulista.
Dowiemy się co to są soczewki i jakie mają właściwości a także kto i
dlaczego musi nosić okulary tak jak Rita. Okulary? A gdzie je
można kupić? Oczywiście w zakładzie optycznym. Tutaj należy wybrać
najpiękniejszą oprawkę, do której optyk zamontuje zalecone przez lekarza
okulistę soczewki.
I tak powstaną RÓŻOWE OKULARY które będzie nosiła bohaterka filmu.
Film
z zakresu edukacji zdrowotnej. Bohaterem filmu jest Dominik który
odwiedza lekarza stomatologa w gabinecie dentystycznym. Stomatolog
zapoznaje chłopca z gabinetem , przyrządami i urządzeniami w nim się
znajdującymi. Następnie dzieci zobaczą jak pani dentystka odkrywa w
zębie Dominika dziurę za pomocą specjalnej kamery. Pokazano też jak
Dominik wykonuje przed leczeniem zęba zdjęcie radiologiczne a potem
pokazano właściwe leczenie. Jednym z celów kształcących filmu jest
minimalizacja stresu u dziecka przed i w trakcie wizyty u stomatologa. W
odniesieniu do celu wychowawczego Pani dentystka demonstruje chłopcu na
czym polega utrzymanie właściwej higieny uzębienia poprzez prawidłowe
jego mycie. Aby dodatkowo zachęcić dzieci do wizyty u stomatologa
bohater filmu otrzymuje od Pani stomatolog Dyplom dzielnego pacjenta.
Kiedy odchodzi zima, symbolicznie topimy marzannę.
To także pora aby rozpocząć przygotowania do świąt wielkanocnych. A okres Wielkanocy to tradycyjne palmy, pisanki i wielkanocne baranki. Aby tradycja nie została zapomniana, twórcy ludowi pokażą dzieciom jak tworzy się takie tradycyjne symbole polskiej Wielkanocy. Tradycja to także muzyka ludowa, którą słychać w trakcie oglądania filmu.
Film został zrealizowany przy merytorycznej współpracy autorów podręczników do nauczania przedmiotu Religia:
- Siostry Damaris Pawłowskiej ze Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Duszy Chrystusa Pana w Krakowie,
- Księdza dr Andrzeja Kieliana z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II
w Krakowie oraz z Wydziału Katechetycznego Archidiecezji Krakowskiej.
Film ma znaczenie edukacyjne i jest przeznaczony do nauczania
przedmiotu Religia w przedszkolach oraz klasach 0-3 szkół podstawowych.
W
filmie pokazano i omówiono Mszę Świętą w tradycyjnym podziale na
liturgię słowa i liturgię eucharystyczną. Omówiono rolę Kapłana,
lektorów ministrantów i Sióstr zakonnych w odniesieniu do wykonywanych
niezbędnych czynności zarówno przed mszą świętą jak i w trakcie jej
trwania.
Pokazano
wspólnotę wiernych uczestniczących w Mszy Świętej ze szczególnym
uwzględnieniem dzieci i ich rodziców. Wyjaśniono kim był Jezus Chrystus,
na czym polega przeistoczenie, co to jest hostia konsekrowana i
komunikant. Pokazano ubiór Kapłana i ministrantów, naczynia liturgiczne
niezbędne do sprawowania przez Kapłana Mszy Świętej. Wyjaśniono kto
odprawił pierwszą Mszę Świętą i kto był założycielem Kościoła.
W filmie zaprezentowano między innymi wnętrze Bazyliki Mariackiej w
Krakowie ze słynnym ołtarzem Wita Stwosza oraz wnętrze najstarszego
drewnianego Kościoła w Polsce- Opactwa Cystersów w Krakowie.